Het is heel simpel. Monique reikt de handvatten aan en de Lady Bears hoeven alleen maar gas te geven.
Nou ja, diesel in dit geval, want de Lady Bears zijn altijd al langzame starters geweest. De 1e en 2e versnelling lukt nog wel, maar het duurt altijd een minuut of 15 voordat de Beren wakker worden, de koppeling gevonden hebben en doorschakelen naar de 3e versnelling en hoger.
Maar vandaag heeft iemand per ongeluk benzine getankt in plaats van diesel. Zal wel een nieuwe geweest zijn, die snappen dat nog niet helemaal. Voordat iemand in de gaten kreeg wat er gebeurd was, sloeg Baukje de 2e en 3e versnelling over, schraapte met de ketting even over het tandwiel en spurde zonder echt te koppelen in de 4e versnelling richting de palen en scoorde een try.
Zo, die dieselmotortjes doen het goed op benzine. Wendy kreeg de bal en schakelde ook direct door. Het koppelen ging wat minder gesmeerd, maar al snel scheurde ook zij in de 3e versnelling naar de tryline en drukte de bal. Pookie stond vanaf de eerste minuut al op 7000 toeren in de 2e versnelling te wachten en ook zij ontving op volle snelheid de bal en scoorde.
Poeh, ik stond aan de kant te kijken en raakte er buiten adem van. 3 Tries binnen 10 minuten. Ik verwachtte dat de motortjes ieder moment zouden gaan beseffen dat ze op de verkeerde brandstof lopen en erin zouden verzuipen. Maar niets was minder waar.
De ene na de andere try vloog ons om de oren. Iedere 5 minuten deed er wel iemand een ‘stoppie’ achter de tryline van RUS2.
De Lady Bears speelden geweldig. Perfecte off loads, sterke rucks en mauls, en moves direct uit Monieks motorhandleiding. 2 Of 3 fases werden opgezet, waarna de bal de lijn ingespeeld werd, om vervolgens aan de andere kant van het veld een try te maken. Pookie scoorde er nog maar eentje en even later breekt Meryte in de 4e versnelling door de lijn en scoort de 6e try. Siska en Sigrid kicken regelmatig met knallende uitlaat de bal strak het veld over, wat iedere keer zorgt voor een mooi stuk terreinwinst.
Alle motortjes zijn warm. Je ruikt langs de kant de uitlaatgassen van alle benzine die op hoge toeren aan het verbranden is. Een 7e try van Mel. Een geweldige pick & go van Wendy en de 8e try van Meryte die vlak voor de lijn getackeld wordt, maar nog net de bal over de lijn kan drukken.
Meryte passed even later, een paar meter voor de tryline de bal naar Pookie en zij scoort haar 3e try deze helft en zet de tussenstand op 47-0.
De korte rusttijd was goed voor een paar diepe ademteugen. Want ook aan de kant hadden we dat wel even nodig. De Lady Bears vervolgden de tweede helft, bij waar ze gebleven waren. Binnen 5 minuten was er een mooie off load te zien van Mel naar Nasha en ook daar wordt een try uit gescoord. Even later weer een strakke kick van Sigrid richting de tryline, een RUSje die de bal laat vallen en Pookie, die nog steeds op 7000 toeren loopt, drukt net even voor het RUSje de bal achter de lijn. Een geweldige move waar Hilde bijzonder euforisch over was. En terecht.
Helaas is het 60+ motortje van de REF wat roestig aan het worden en hij kon de PK’s van de Lady Bears niet bijbenen. Daardoor heeft hij de wereldse actie van Pookie niet gezien en hij gaf geen try.
Er volgt een scrum vlakbij de tryline, een herkansing met een pick & go van Sigrid en binnen 20 seconden werd er weer een try gedrukt. Maar wederom keurde de REF hem af omdat de bal zou zijn gevallen. Die keer is scheepsrecht dan?
Het duurde een minuut of 6 maar toen volgde toch echt de 11e try van deze wedstrijd. Maar niet voordat Pookie een doorbrekend RUSje het veld af tackeld.
De bal komt bij Annemien terecht die op volle snelheid richting de tryline rent. Ook zij werd vlak voor de lijn getackeld, maar ze kon nog net de bal achter de lijn in het gras drukken en ze maakt haar aller eerste try!
Een 13e try wordt gedrukt en na een strakke pop van Marije volgt even later een mooie off load van Suzan en Pookie maakt er een eindstand van 72-0 van.
Dus wat ik zei, het is heel simpel. Monique reikt de handvatten aan en de Lady Bears geven gas. En ik weet niet wie er getankt heeft zondag, maar die is bij deze ‘Hoofd-brandstof’.